Na skraju wioski – Tekst pieśni

Dodano:

Share post:

Na skraju wioski – tekst

Na skraju wioski niewielkie wzgórze
na wzgórzach kłosy, a polne róże
wzgórze porosły i ku figurze
ciekawie wspięły się
W zielonym słoju dumne lilije
w szczerbatym dzbanie wysmukłe szyje
wonnych goździków i georginie
liliowo białe bzy

W kwietnej powodzi w morzu zieleni
sczerniały świątek tkwi
do niego co dzień w wieczór majowy
wieśniacy szli
a żeby zły los ich dom omijał
ludzie śpiewali „Ave Maria”
a żeby zły los ich dom omijał
ludzie śpiewali „Ave Maria”
bolesna twarz wśród rys i pęknięć
więc śpiewać trzeba jak najpiękniej „Ave Maria”

Wśród wielu ludzi w tłumie zebranych
klęczy ich dwoje, to zakochani
Madonno zechciej cud jakiś sprawić
by im nie było źle

Wznosi Madonna ręce z cokoła
tak już od wielu lat
i błogosławi wszystko dokoła
ich cały świat
więc uroczyście choć wszystko mija
ludzie śpiewają „Ave Maria”
więc uroczyście choć wszystko mija
ludzie śpiewają „Ave Maria”
bolesna twarz wśród rys i pęknięć
więc śpiewać trzeba jak najpiękniej „Ave Maria”

Interpretacja

Symbolika krajobrazu i przyrody

Pieśń rozpoczyna się od opisu idyllicznego krajobrazu, który stanowi tło dla wydarzeń ludzkich. Wzgórze na skraju wioski, kłosy i polne róże to elementy przyrody, które w tradycji literackiej często symbolizują cykl życia, zmienność losu oraz piękno i ulotność chwil. Wzgórze, jako wzniesienie, może być metaforą dążenia do wyższych celów, aspiracji, a także miejsca, z którego rozpościera się szersza perspektywa na świat. Kłosy zboża są natomiast symbolem płodności i obfitości, co w kontekście ślubu nabiera szczególnego znaczenia, sugerując nadzieję na potomstwo i dobrobyt.

Flora, która pojawia się w utworze – lilije, goździki, georginie i bzy – to kwiaty często kojarzone z uroczystościami, w tym ze ślubami. Ich obecność podkreśla wyjątkowość momentu oraz wskazuje na tradycję dekorowania przestrzeni w czasie celebracji ważnych wydarzeń. Warto zwrócić uwagę, że kwiaty te są również symbolem piękna, ale i przemijania, co może sugerować refleksję nad nietrwałością szczęścia i młodości.

Religijny wymiar pieśni

W pieśni pojawia się motyw figury Madonny, do której wieśniacy zanoszą modlitwy w nadziei na ochronę przed złym losem. Świątek, czyli mały obiekt sakralny, jest tu symbolem wiary i duchowości, które w życiu wiejskiej społeczności odgrywają kluczową rolę. Śpiewanie „Ave Maria” to wyraz głębokiej religijności, ale również sposobu na radzenie sobie z trudnościami – poprzez modlitwę i zwrócenie się do wyższej siły o opiekę.

Madonna, która wznosi ręce z cokoła i błogosławi, jest postacią matczyną, opiekuńczą, która ma moc sprawczą w życiu ludzi. Jej obecność w pieśni sugeruje, że miłość i małżeństwo są pod opieką boską, a błogosławieństwo ma zapewnić parze zakochanych szczęście i ochronę. W ten sposób pieśń łączy ludzkie doświadczenia z sferą sacrum, podkreślając, że każde, nawet najbardziej osobiste wydarzenie, jest częścią większego, boskiego planu.

Uniwersalność doświadczenia ludzkiego

W pieśni ślubnej „Na skraju wioski” pojawia się motyw pary zakochanych, która klęczy w tłumie zebranych. To obraz, który może być odczytany jako uniwersalny – miłość i związek dwojga ludzi to doświadczenie wspólne dla wszystkich kultur i epok. Klękanie przed figurą Madonny to wyraz pokory i szacunku, ale również prośba o błogosławieństwo na nową drogę życia, którą para ma przed sobą.

W kontekście pieśni, śpiewanie „Ave Maria” w momencie ślubu nabiera szczególnego znaczenia. Jest to nie tylko wyraz wiary, ale również sposób na uczczenie i podkreślenie ważności chwili. Pieśń podkreśla, że choć wszystko mija, to tradycja, wiara i miłość pozostają wartościami trwałymi, które przetrwają próbę czasu. W ten sposób utwór staje się przypomnieniem o ciągłości życia i wartościach, które są fundamentem społeczności.

Refleksja nad przemijaniem

W pieśni pojawia się również motyw bolesnej twarzy Madonny wśród rys i pęknięć, co może być odczytane jako symbol cierpienia, ale i przemijania. Twarz figury, która z biegiem czasu ulega zniszczeniu, przypomina o nietrwałości wszystkiego, co ludzkie. Jednak mimo świadomości przemijania, ludzie śpiewają jak najpiękniej, co może być interpretowane jako wyraz nadziei i wiary w to, że piękno i dobro mogą przetrwać mimo upływu czasu.

Śpiewanie „Ave Maria” w obliczu bolesnej twarzy Madonny to także wyraz poszukiwania pocieszenia i ukojenia w religii. W pieśni ślubnej śpiew staje się aktem piękna, który przeciwstawia się przemijaniu i cierpieniu. Jest to przesłanie optymistyczne, sugerujące, że ludzkie działania – w tym przypadku śpiew – mogą nadać sens i wartość nawet w kontekście nieuchronności przemijania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Polecane

Przyjdź z Libanu oblubienico – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Przyjdź z Libanu oblubienico" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Marsz Mendelsona – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Marsz Mendelsona" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Powietrzem moim jest – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Powietrzem moim jest" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Hymn o miłości – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Hymn o miłości" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Prowadzeni za rękę przez Boga – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Prowadzeni za rękę przez Boga" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Ktoś zbudował dom na skale – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Ktoś zbudował dom na skale" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

W cieniu Twoich rąk – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "W cieniu Twoich rąk" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Miłość, którą jest Bóg w nas – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Miłość, którą jest Bóg w nas" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.